Historia Curtia
de Cabranes
De toles grandes dĂłmines histĂłriques qu’estudiamos na escuela queden resclavos nel nuestru guapu conceyu de Cabranes. Dellos son evidentes y conocĂos por tol mundu, y otros tán más escondĂos, pero toos estos elementos prueben la esistencia de cabraneses dende tiempos inmemoriales, anque nun respondieran a esi xentiliciu nin s’identificaren coles señes d’identidá qu’anguaño consideramos tan nuestres. Como les pieces sueltes d’un puzzle inmensu, los historiadores supieron descifrar nos restos arqueolĂłxicos aquello que pa los profanos sigue siendo delles veces malo d’entender.
Un pasĂ©u cronolĂłxicu pela historia d’esti cachĂn d’Asturies va llevanos al alborecer de los tiempos, al NeolĂticu, cuando los pueblos prehistĂłricos dexaron d’abeyar detrás de la caza y emprecipiaron a asentar nes zones altes del conceyu, pa cultivar la tierra y criar ganáu. Enterraron amorosamente a los sos difuntos nel Monte Aliñu (FresnĂ©u), nel Monte IncĂłs (La Parte) y en Peña Cabrera (Ă‘ao). Na Edá de Fierro llegaron pobladores nuevos, los astures luggones, que dexaron la so gĂĽelga en La Coroña de Castru (IrĂa). TamiĂ©n se fala de los ocurrentes cabrangini, que combatieron al invasor procedente de Roma colocando veles nos cuernos de cabres pa faceles pasar de nueche por guerreros y despistar asina al enemigu mientres ellos atacaben pela otra banda.
Asina ganaron los astures y los cántabros la fama de bárbaros guerreros que resistieron al imperiu, como aldea gala, siempre acordies cola visiĂłn de los civilizaos historiadores griegos y romanos, polo menos hasta l’añu 15 enantes de Cristo. De la romanizaciĂłn que vieno depuĂ©s alcontramos delles muestres nel territoriu de Cabranes. El conocĂu como CamĂn de los Moros, en Pandenes, ye en realidá un tramu de calzada romana, que se pue enllazar con una piedra miliar que dio nome al llugar conocĂu como La Miyer, Torazu. Los topĂłnimos Pandenes, Los Villares y CenvĂs proceden tamiĂ©n del nuestru pasáu romanu. Un castru en La Cobertoria (Castiellu, Torazu) ye tamiĂ©n d’esta dĂłmina.
A pesar de los sieglos de romanización y d’evanxelización cristiana, los astures nun perdieren les mañes de los guerreros celtes, y demostráronlo nel momentu inaugural del reinu d’Asturies. Nun podemos saber si hubo cabrangini ente los cristianos axuntaos alredor de don Pelayo, yá qu’amás na batalla de Cuadonga en 722 nun fueron cabres llevando veles na nueche, sinón los mesmos ánxeles celestiales los qu’intervinieron pa da-yos la victoria frente a los musulmanes. Créese que se trató más bien d’una acción de guerrilla ensin intervención divina dala, pero en tou casu l’invasor musulmán nun perdió más el tiempu n’Asturies y dio media vuelta.
Nos más de diez sieglos de la Edá Media, Cabranes medrĂł en poblaciĂłn, y dexĂł nel territoriu la so gĂĽelga relixosa en forma d’iglesies emblemátiques. La llábana fundacional de la ilesia parroquial de GramĂ©u (semeya páx.15) indĂcanos que se construyĂł nada menos qu’en 846, dos años enantes que la de Santa MarĂa del Naranco, anque por causa de les reformes y reconstrucciones, la Ăşltima del sieglu XIX, yá nun salte a la vista esti orixe tan remotu. Del so contemporaneu Monesteriu de San Clemente de Viñón sabemos que’l rei Ordoñu I fizo un otorgamientu nel 875 a favor de la ilesia d’UviĂ©u. D’un momentu daquĂ© posterior ye la pequeña ermita de San Llorienzu de Camás.
TovĂa anguaño la ilesia parroquial de San Xulián de Viñón sigue guardando’l secretu de la so cronoloxĂa. ConsĂ©rvense nella elementos d’estilu románicu primitivu asturianu propios del sieglu IX, pero con toa seguridá esistiĂł dende’l sieglu XI. Nun se sabe si se construyĂł na Ă©poca de transiciĂłn ente los dos estilos o si ye en realidá una construcciĂłn románica con señaldá del prerrománicu.
Pero non too yeren templos. Un sarcĂłfagu antropomorfu en Santolaya, y la necrĂłpolis de Santiago na redolada de La Puerte son tamiĂ©n medievales, pero’l niciu esactu d’una inscripciĂłn non descifrada sobre una gran piedra, y una lleenda sobre una ayalga ellĂ enterrada ye un misteriu. De distintos sieglos de la llarga dĂłmina medieval tán amás la Torre del Cuetu (Fresnu), y el despobláu de Guardo y la so malaterĂa pa lleprosos (Naveda), arriendes d’un fornu de cerámica en La GĂĽerta (Torazu), del sieglu XII o XIII.
Ye per esta dĂłmina, en 1270, cuando’l rei Alfonso X el Sabiu condede’l Fueru de Benavente pal so gobiernu a Villaviciosa, a Nava y tamiĂ©n a Cabranes, momentu nel que se convierte en conceyu. Enantes d’esta fecha, yera parte del territoriu conocĂu como Maliayo, xunto con Villaviciosa.
Nes engarradielles ente reis castellanos (Enrique II y Pedro I El Cruel) el territoriu de Cabranes confiscáronlu los vencedores (los descendientes d’Enrique II), convirtiéndose en tierra de realengu y, según les cróniques, en territoriu llibre, anque pue suponese que los llabradores cabraneses nun notaron la diferencia.
Como’l tiempu nun apara, el Medievu dio pasu al Renacimientu. Nel sieglu XVI construyĂłse la ilesia de Santolaya sobre una ilesia románica primitiva. Del sieglu siguiente, el XVI, son Santa MarĂa la Real de FresnĂ©u, llevantada nel reináu de Felipe II. Seis cabraneses de daquella embarcaron na llaceriosa Armada Invencible del Rei Prudente escontra Inglaterra.
Llegaos de Les AmĂ©riques, la patata y sobre manera’l maĂz emprecipiaron a cultivase en Cabranes. La patata sustituyĂł en gran parte a les castañes na alimentaciĂłn diaria. Y el maĂz, de rendimientu mayor que los pastos p’alimentar al ganáu, dexĂł llibres munchos tarrenos pa pumaraes nun momentu nel que la sidra empezĂł a esportase fuera del conceyu y d’Asturies, y a xenerar más beneficios.
D’estilu barrocu ye la inscripciĂłn de 1685 de San MartĂn de Torazu, con pintures bien conservaes na so perguapa bĂłveda de crucerĂa. Otra inscripciĂłn na sobrepuerta de la Casona de Torazu muestra la fecha de 1677. Yá nos 1700 se construyĂł la ermita de Nuestra Señora de La Sienra.
En 1744, Camás tovĂa yera un conceyu independiente, con asientu del CĂster incluyĂu, pero amestĂłse a Cabranes en 1826. Del sieglu XVIII son les casones de La Podada y la de los Riego en FresnĂ©u. Muestren orguyosos blasones (escudos na fachada) una casa en SendĂn (Santolaya) y el conocĂu como Palaciu de GramĂ©u. ConstruyĂ©ronse otros templos de tipoloxĂa popular como’l de San Antoniu de Camás y el de San BartolomĂ© de Pandenes.
SicasĂ, toos estos templos y cases dĂcennos poco de la historia de les xentes de Cabranes que les contruyeron coles sos manes. Ye a partir de les revoluciones de los sieglos XVIII y XIX n’Europa cuando los llabradores, enantes simples siervos o feligreses, emprecipien a mover la historia. Asturies, nel so tradicional aislamientu ente la cordalera y el mar Cantábricu, llega tarde a los cambios, y tovĂa más en llugares rurales d’orografĂa tan peculiar, como la cabranesa. Cuando la minerĂa y industria tresformaben la economĂa y la sociedá asturianes, l’actividá del conceyu siguĂa siendo la mesma qu’en tiempos ancestrales, ye dicir, ganadera, sidrera, maderera y artesanal. En Cabranes namás esistĂen la mina San XosĂ© en Peñella y la d’antracita de VegapallĂa, en Viñón, qu’emplegĂł hasta 200 trabayadores y trancĂł en 1964.
La economĂa rural de subsistencia yá nun daba p’alimentar tantes boques, y les families cabraneses mandaron a munchos de los fiyos a los conceyos mineros y industriales, mientres otros marcharon a “facer les AmĂ©riques”. Los sieglos XIX y XX caracterizáronse poles lluches obreres, les revoluciones reprimĂes con dureza, les dictadures y la emigraciĂłn masiva.
Na posguerra civil, a varies families de Cabranes mandáronles al campu de concentraciĂłn de Figueiras. Yeren rehenes del rĂ©xime de Franco, qu’esixĂa a cambiu de la llibertá la entrega de los familiares fieles a la RepĂşblica que continuaben cola resistencia como fugaos nel monte.
Unes dĂ©cades enantes, en 1906, ñaciera l’Eco de Cabranes, que dende aquella y hasta anguaño recueye lo qu’asocede nel nuestru pequeñu conceyu. Ente les sos crĂłniques atopamos en 1912 la fundaciĂłn del Club Cabranense de L’Habana, formáu polos emigraos a Cuba. Aportaron econĂłmicamente a la construcciĂłn de la carretera de Viñón y la de GramĂ©u, a la instalaciĂłn de llinia telefĂłnica en Santolaya y a la meyora de les escueles. TamiĂ©n contribuyeron al progresu del conceyu’l Club Hijos de Cabranes, fundáu en Buenos Aires en 1957. Hasta los años 70 nun dexaron d’emigrar cabraneses p’Arxentina, Santu Domingu o MĂ©xicu. Otros tantos marcharon con destĂn a Francia y Alemania. La Plaza l’Emigrante en Santolaya fai homenaxe a quien, lloñe d’olvidar la so tierra de nacencia, promovieron avances en Cabranes y compartieron asina la so prosperidá colos sos paisanos.
Pero l’éxodu rural siguiĂł siendo la tĂłnica de tol sieglu XX n’España, y muncha xente mozo y families enteres marcharon a los centros urbanos d’Asturies y del restu’l paĂs, a la cata de formes de vida alloñaes de la ganaderĂa tradicional o del cultivu de la mazana de sidra. Nada pudo camudar la tendencia de la despoblaciĂłn, y munches de les aules escolares yá nun acueyen a ñeños y ñeñes. Nel censu de Cabranes de los primeros años 2000 contabilizáronse 1344 habitantes, menos d’un terciu de la poblaciĂłn rexistrao nel sieglu XVIII. Esti primer cuartu del sieglu XXI vio la llegada, nun gotĂ©u modestu pero constante, de poblaciĂłn nuevo, mozo y menos mozo, de toa procedencia, d’Asturies, d’otres partes d’España y, sobre manera, del estranxeru. Un fenĂłmenu que los medios de comunicaciĂłn dieron en llamar neorruralismu, y qu’en Cabranes conforma yá cuasi la metá de la poblaciĂłn, abriendo un capĂtulu nuevu na historia del conceyu. El tiempu dirá si la perda d’habitantes y falta de relevu xeneracional son irreversibles o si, pela cueta, colos efectos del cambiu climáticu, la vuelta al rural se fadrá inevitable y fadrá reñacer Cabranes.